Η παρουσίαση του βιβλίου Χορδιστές από την Κωνσταντίνα Ζήδρου (Αρχαιολόγος).
Η παρουσίαση έγινε στα Ιωάννινα, την Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου, στο Θυμωμένο Πορτραίτο.
Επίσης στην παρουσίαση μίλησε και η Κατερίνα Στύλογλου (φιλόλογος) ενώ αποσπάσματα διάβασαν μέλη της «Ομάδας Τέχνης Α.Ν»: Βάσω Νικολάου, Χριστίνα Φούσκα, Μπούλια Ντίνα, Τζιούρη Σωτηρία , Βεντούρη Πηνελόπη, Γρυπαίου Λούλα, με συντονίστρια την Γιάννα Κούλα.
Ο συντονισμός ολόκληρης της εκδήλωσης έγινε από την δημοσιογράφο Σοφία Τσέπα.
Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι, φίλες και φίλοι της ποιοτικής λογοτεχνίας, βρισκόμαστε, απόψε, στον ζεστό και φιλόξενο χώρο του «Θυμωμένου Πορτραίτου», για να παρουσιάσουμε το μυθιστόρημα, με τίτλο «Χορδιστές», του πολυγραφότατου φίλου Φώτη Μαραζόπουλου.
Τι σχέση μπορεί να έχουν ένας δημοσιογράφος, ένας φαρμακοβιομήχανος, μία μυστηριώδης γυναίκα, ένας Κινέζος δάσκαλος, μία αρχαία κινέζικη φυλή, ένα πανάρχαιο χαμένο βιβλίο γνώσεων, η Αθήνα, το Θιβέτ, η Κίνα, το Μεξικό, η Αλεξάνδρεια, οι Δελφοί και η Παραμυθιά Θεσπρωτίας; Η απάντηση μπορεί να δοθεί μόνο μέσα από τη λογοτεχνία. Η μαγική αυτή επινόηση του ανθρώπου, στην οποία οδηγήθηκε από την ανάγκη να εκφράσει τα μύχια της ψυχής και του μυαλού του, δύναται να ενώσει και να συνδυάσει όλα τα παραπάνω ετερόκλητα πρόσωπα και τους διαφορετικούς τόπους. Στον φανταστικό κόσμο της, γίνονται τα πάντα, με τον κατάλληλο για έκαστο συγγραφέα τρόπο, ώστε να καταλήξει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Στην προκειμένη περίπτωση, αφετηρία όλων αποτελεί η πανέμορφη Παραμυθιά και η πένα του αγαπητού Φώτη Μαραζόπουλου. Πρόκειται για έναν άνθρωπο πολυγραφότατο και πολυτάλαντο, δημοσιογράφος, εκδότης, συγγραφέας, με άπειρα κείμενα στο ενεργητικό του, με ποικίλη θεματολογία, με συστηματική ενασχόληση με το θέατρο, ευαισθητοποιημένο, δραστήριο πολίτη και άοκνο συγγραφέα, με μεγάλη αγάπη για τη λογοτεχνία και εξαιρετικά πρωτότυπες ιδέες. Κατά το 2024, μας προσέφερε το βιβλίο του «Πολλά είπαμε», ουσιαστικά, ένα κενό βιβλίο, για να το συμπληρώσει ο καθένας μας με την προσωπική του ιστορία. Κατά το επόμενο έτος, στράφηκε προς τις ανατολικές φιλοσοφίες, την περιπέτεια και το ταξίδι προς την αυτογνωσία, κυκλοφορώντας τους ‘Χορδιστές», το μυθιστόρημα της αποψινής μας συνάντησης και παρουσίασης, με αφετηρία και κεντρικό μήνυμα ότι η αμφιβολία είναι η πηγή της γνώσης.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα φιλοσοφικό μυθιστόρημα, όσο και περιπέτειας και φαντασίας, με έντονα στοιχεία μυστηρίου και αποκρυφισμού, 312 σελίδων, από τις εκδόσεις Κουάρκ. Ο τίτλος του «Χορδιστές» παραπέμπει στη θεωρία των χορδών της φυσικής, σύμφωνα με την οποία τα θεμελιώδη δομικά στοιχεία είναι μονοδιάσταστα αντικείμενα, χορδές. Έτσι, προκύπτει και η σημασία του αριθμού ένα, ο οποίος διατρέχει και κυριαρχεί στο βιβλίο. Το εξώφυλλο, επιλεγμένο μετά από σχετική ψηφοφορία από τους φίλους και αναγνώστες του Φώτη Μαραζόπουλου, συνεπικουρεί τον τίτλο, αποτυπώνοντας μία εικόνα του σύμπαντος με τις χορδές ενωμένες να καταλήγουν σε φωτεινά αστέρια. Παράλληλα, δημιουργεί μία ατμόσφαιρα μυστηρίου και φιλοσοφικής αναζήτησης, εισάγοντας αρμονικά τον αναγνώστη.
Η πλοκή ξεδιπλώνεται με τρόπο κινηματογραφικό, γύρω από τον κεντρικό ήρωα τον δημοσιογράφο Κλεάνθη Οικονόμου. Ο πρωταγωνιστής μας ένας ορθολογιστής ασχολείται και γράφει για τις ανατολικές φιλοσοφίες, παρόλο που δεν τις αποδέχεται. Πολύ γρήγορα, θα εμπλακεί σε μία περιπέτεια που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της δημοσιογραφικής έρευνας. Ειδικότερα, θα έλθει σε επαφή με έναν ισχυρό φαρμακοβιομήχανο τον Ιωάννη Παύλου. Αυτός τον πληροφορεί για την ύπαρξη ενός σπάνιου κινέζικου χειρογράφου, του 16ου αι., έργο του Χεν Τσε Τουνγκ, αφιερωμένο στους Γιαν Ζι και τη θεωρία των Χορδιστών. Ωστόσο, το συγκεκριμένο χειρόγραφο εμπεριέχει και μυστικιστικές διδασκαλίες και θεραπευτικές πρακτικές, ενώ είναι ημιτελές και φτάνει στα χέρια του ήρωα μας σε μετάφραση.
Με αφορμή την αναζήτηση πληροφοριών για τη φυλή των Γιαν Ζι, ο Κλεάνθης Οικονόμου ξεκινά μία διαδρομή που θα τον φέρει σε ποικίλους τόπους, όπως το Πεκίνο, το Μεξικό, την Αλεξάνδρεια, τους Δελφούς, όπου κάθε τόπος σηματοδοτεί και έναν σταθμό σε αυτή την εξωτερική και εσωτερική αναζήτηση, έχοντας, πάντοτε, στο μυαλό του τη διδασκαλία των Χορδιστών ότι ο δρόμος προς την αλήθεια περνά μέσα από την αμφιβολία. Όταν τίποτα δεν γίνεται αποδεκτό χωρίς επαλήθευση, μόνο τότε, ο άνθρωπος θα καταφέρει να οδηγηθεί στην αυτογνωσία. Και βέβαια, όπως σε κάθε ταξίδι και διαδρομή, ο ήρωας, κατά τη διάρκεια της πορείας του, θα συναντήσει ποικίλα και κλιμακούμενης δυσκολίας εμπόδια, για παράδειγμα πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες, οι οποίες διεκδικούν τη γνώση του χειρογράφου αλλά και την εσωτερική του αμφισβήτηση σχετικά με το νόημα και τη σημασία της προσπάθειάς του.
Παράλληλα με τον πρωταγωνιστή, αλληλεπιδρούν και τα υπόλοιπα δρώντα πρόσωπα του μυθιστορήματος, κύρια και δευτερεύοντα, διευκολύνοντας την αναζήτησή του ή αντίστοιχα εμποδίζοντάς τον. Γενικά, η πλοκή μπορεί να χαρακτηριστεί ως εξαιρετικά περιπετειώδης, γρήγορη, με συνεχείς εναλλαγές και ποικιλία, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον. Ο τίτλος μονολεκτικός, ονοματικός, ιδιαίτερος κεντρίζει αμέσως την προσοχή και εμπεριέχει το βασικό νόημα του βιβλίου. Οι ήρωες αντιπροσωπεύουν διαφορετικούς χαρακτήρες, με ποικίλες σχέσεις μεταξύ τους, προωθώντας, άψογα, την πλοκή, ενώ παράλληλα, ηθογραφούνται, λεπτομερειακά, μέσα από τα λόγια, τις πράξεις, ακόμη και τις σκέψεις και τις σιωπές του, προκαλώντας τον αναγνώστη να ταυτιστεί μαζί τους, κατά περιστάσεις.
Αναφορικά με τις γλωσσικές επιλογές του συγγραφέα, η συντριπτική, σχεδόν καθολική, κυριαρχία του α΄ ενικού προσώπου, καθώς ο ίδιος ο πρωταγωνιστής είναι και ο αφηγητής, προσδίδει αμεσότητα, ζωντάνια, θεατρικότητα, αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, εξομολογητικό τόνο στο κείμενο, χαρακτηριστικά τα οποία επιτείνονται από τη χρήση β΄ ενικού και α΄ πληθυντικού προσώπου, συντελώντας, παράλληλα, στην ταύτιση και συμπερίληψη του αναγνώστη με τους ήρωες του βιβλίου. Στη συνέχεια, ο πρωταγωνιστικός ρόλος του ενεστώτα, η παρατακτική σύνδεση, οι πολλές σύντομες κύριες προτάσεις διαμορφώνουν ένα κείμενο που ρέει, με μία γρήγορη αφήγηση, πλαισιωμένη ωστόσο, συστηματικά, από τους διαλόγους. Κατά συνέπεια, η πλοκή εξελίσσεται ταχύτερα, με μία θεατρικότητα σαν εναλλαγή θεατρικής σκηνής, κατά κανόνα γραμμικά, χωρίς επιβραδύνσεις, με ελάχιστες απαραίτητες, όμως, αναδρομές. Οι περιγραφές εντοπίζονται λιγότερες, σύντομες αλλά μεστές σε πληροφορίες, προσφέροντας ποικιλία, όπως και τα απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση της αφήγησης και διανθίζοντας, αρμονικά, το κείμενο. Η ποικιλία στη στίξη αποκαλύπτει, εναργέστερα, τα έντονα συναισθήματα των ηρώων, ολοκληρώνοντας την ηθογράφησή τους. Ο πλούτος του λεξιλογίου και το απλό, όχι όμως απλοϊκό, ύφος τεκμηριώνουν τον άριστο χειρισμό της γλώσσας και την εμπειρία του Φώτη Μαραζόπουλου στη συγγραφή.
Γενικά, πρόκειται για ένα κείμενο μεστό νοημάτων, με ποικιλία γλωσσικών επιλογών, αφηγηματικών τρόπων και τεχνικών, με πλούσια δράση και εξαιρετικά περιπετειώδη πλοκή, το οποίο δύναται να απολαύσει κάθε κατηγορία αναγνώστη ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα άρτιου λογοτεχνικού δημιουργήματος.
Συνολικά, οι «Χορδιστές», φαινομενικά, μπορούν να χαρακτηριστούν ως ένα φιλοσοφικό μυθιστόρημα, με έντονα στοιχεία δράσης και περιπέτειας, συνδυασμένα, όμως, με φιλοσοφικές αναζητήσεις και διαδρομές σε διάφορα σημεία του πλανήτη. Ωστόσο, ουσιαστικά, η πορεία του Κλεάνθη Οικονόμου αντικατοπτρίζει τη διπλή πορεία κάθε ανθρώπου. Αρχικά, την εξωτερική, κατά την οποία θα επισκεφτεί ποικίλα μέρη, με διαφορετικές αφορμές, συλλέγοντας εμπειρίες, δημιουργώντας στιγμές και διαμορφώνοντας την προσωπικότητά του. Αλλά παράλληλα και την εξίσου και ίσως πιο σημαντική εσωτερική, η οποία δύναται να τον οδηγήσει στην αυτογνωσία, στην πνευματική ωρίμανση, στην ηρεμία και εν τέλει στην ευδαιμονία. Ως βασικό στοιχείο και στις δύο διαδρομές ορίζεται η γνώση, η αμφιβολία και η αμφισβήτηση των πάντων, ως οδηγοί προς τη γνώση. Εν κατακλείδι, το νέο λογοτεχνικό δημιούργημα του Φώτη Μαραζόπουλου κερδίζει τον αναγνώστη από την πρώτη σελίδα, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του, τον ταξιδεύει, τον προβληματίζει και τον βάζει στη διαδικασία της ενδοσκόπησης. Στους εξαντλητικούς ρυθμούς της σύγχρονης κοινωνίας, οι «Χορδιστές» αποτελούν ένα απαραίτητο, ευχάριστο, άκρως ωφέλιμο και εποικοδομητικό σταθμό για τον καθένα .
Εύχομαι στον αγαπητό φίλο Φώτη Μαραζόπουλο να είναι πάντα δημιουργικός και σύντομα, να ξαναβρεθούμε ως μία όμορφη λογοτεχνική παρέα, στην παρουσίαση ενός ακόμη πνευματικού πονήματός του!