Ακολουθήστε μας στο VIBER για να λαμβάνετε σε πραγματικό χρόνο τις αναρτήσεις μας.

https://invite.viber.com/?g2=AQAhvsW7isOUdlCEkVCqv7YorRka1dt%2FMmmYsdlj%2BHNRIl0RiuqqmD4CiLD5s2SY

Όποτε θέλετε μπορείτε να αποχωρίσετε (αν και δεν το θέλουμε).

Ηλίας Κουτσής: Με αφορμή το “πρώτο κουδούνι” της 13ης Σεπτέμβρη…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, στο φύλλο του Σεπτεμβρίου 2021.

Με αφορμή το “πρώτο κουδούνι” της 13ης Σεπτέμβρη…

Μια ακόμα σχολική χρονιά ξεκινά γεμάτη όνειρα, ελπίδες, παιδικά χαμόγελα, μέσα όμως σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, με κατοικίες, περιουσίες και εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα παρθένου δάσους καμένα, αφημένα στο έλεος των πυρκαγιών, των καταπατητών, των κάθε λογής “κορακιών”, που ονειρεύονται “πράσινες δουλειές” και κέρδη, πάνω στον ανθρώπινο πόνο και τη δυστυχία και με την πανδημία να καλπάζει, εξαιτίας της επιμονής της κυβέρνησης να μην παίρνει κανένα ουσιαστικό μέτρο για την αντιμετώπισή της.

Ιδιαίτερα φέτος, μπαίνουμε σε μία σχολική χρονιά, όπου χιλιάδες μαθητές αντιμετωπίζουν τεράστια μαθησιακά κενά και ελλείψεις, εξαιτίας του πολύμηνου κλεισίματος των σχολείων και της αμφίβολης- σε σχέση με τα εκπαιδευτικά της αποτελέσματα– τηλεκπαίδευσης, από την οποία αποκλείστηκαν χιλιάδες μαθητές. Πολλοί μαθητές, ειδικά των μικρότερων ηλικιών, πισωγυρίζουν από ήδη κατακτημένη γνώση. Παράλληλα ο πολύμηνος εγκλεισμός έχει οδηγήσει σε όξυνση του άγχους, του φόβου και της ανασφάλειας στα παιδιά. Η πολύμηνη απουσία κοινωνικοποίησης, επαφής με φίλους και αγαπημένες δραστηριότητες άφησε ισχυρά αποτυπώματα. Ωστόσο, καμία πρόβλεψη, κανένας σχεδιασμός για την αντιμετώπιση των συνεπειών, την υποστήριξη  των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων δεν υπάρχει.

Σχετικά την υγειονομική θωράκιση των σχολείων η μόνη αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά, εδώ και ενάμιση χρόνο, να εφαρμόσει έστω και ένα μέτρο ελέγχου της διάδοσης του ιού στα σχολεία. Είναι πραγματική πρόκληση να προχωρά σε αύξηση μαθητών ανά τµήµα, μέσα από κλείσιμο σχολείων και συγχώνευση τμημάτων. Φέτος θα δούμε και στη Θεσπρωτία αίθουσες με 23, 24 ακόμη και 27 μαθητές! Όλες οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αντί να στοχεύουν στο να διασφαλίσει περισσότερους χώρους και εκπαιδευτικούς, εστιάζουν στη μείωση του προσωπικού στην εκπαίδευση τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και σε βοηθητικό προσωπικό.

Το υπουργείο αρνείται να εφαρμόσει το αίτημα για περιοδικούς ελέγχους του ΕΟΔΥ στα σχολεία, ώστε να υπάρχει σαφής εικόνα της διάδοσης σε κάθε σχολείο και περιοχή. Το αίτημα αυτό το απέρριπτε την περσινή σχολική χρονιά μέχρι τις 2 Νοέμβρη, λέγοντας ότι «τα σχολεία δεν είναι εστίες υπερµετάδοσης του κορωνοϊού» και μία εβδομάδα μετά τα έκλεισε για 6 ολόκληρους μήνες!

Από την άλλη δεν κάνει τίποτα ώστε να ενισχύσει ουσιαστικά το προσωπικό καθαριότητας στον ευαίσθητο χώρο των σχολείων. Εδώ και χρόνια κρατά σε ομηρία χιλιάδες εργαζόμενους και εργαζόμενες καθαριότητες που καλούνται σε 2ωρα και 3ωρα θα καθαρίσουν ακόμη και ολόκληρα σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό λ.χ ότι και οι 15 εργαζόμενες καθαριότητας στα σχολεία του Δήμου Σουλίου προσελήφθησαν με καθεστώς 3ωρης απασχόλησης. Τώρα πως θα εφαρμόσουν τα όσα ορίζει το πρωτόκολλο για την αντιμετώπιση της covid -19 είναι ζήτημα επιστημονικής φαντασίας… 

Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση αντί να αξιοποιήσει τους θερινούς μήνες, προκειμένου να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των σχολείων, εξαπέλυσε µια άνευ προηγουμένου επίθεση, στη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου. Με τα νέα νομοθετήματα δημιουργούνται σχολεία πολλών ταχυτήτων (βλέπε Πρότυπο ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας και σχέδια για Πρότυπα Γυμνάσια και ΓΕΛ στον νομό μας), εξαναγκάζονται οι γονείς να βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση των παιδιών τους, ανοίγουν οι πόρτες σε ιδιώτες και χορηγούς, διαχωρίζονται τα παιδιά «σ’ αυτά που παίρνουν και σ’ αυτά που δεν παίρνουν τα γράμματα», υποβαθμίζοντας το περιεχόμενο της μόρφωσης. Μπαίνουν ακόμα περισσότερα εμπόδια στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών ώστε να μπορέσουν να σπουδάσουν και μέσω της ΕΒΕ. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί μέσα από ένα ασφυκτικό πλαίσιο ελέγχονται κατά πόσο εφαρμόζουν και προωθούν αυτές τις αλλαγές (βλέπε αξιολόγηση), ενώ γενικεύονται ακόμα περισσότερο οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις.

Είναι ολοφάνερο ότι το μέλλον που ετοιμάζουν για τους μαθητές µας είναι αποκρουστικόΗ νέα γενιά καλείται να ζήσει σε καθεστώς επιφανειακής μόρφωσης και εφήμερων δεξιοτήτων, ελαστικών εργασιακών σχέσεων, περιβαλλοντικής υποβάθμισης (όπως απέδειξαν και οι πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές) και διαρκούς ανασφάλειας. Οι επιλογές της ΕΕ, των ελληνικών κυβερνήσεων είναι πιο ξεκάθαρες από ποτέ! Δεκάδες εκατομμύρια για τη συμμετοχή της χώρας στον πόλεμο του Αφγανιστάν, 30 εκατ. για την Πανεπιστημιακή αστυνομία, ώστε να αστυνομεύει τα ντουβάρια στις άδειες σχολές, 8 δις από την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης δώρο στο ιδιωτικό κεφάλαιο, άλλα μόνο 1,7 εκατ. πανελλαδικά για την πυρόσβεση και βέβαια ούτε 1 ευρώ, ώστε να επισκευαστεί έστω και µια αίθουσα σε όλη τη χώρα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πολλών σχολικών κτιρίων σε όλη τη Θεσπρωτία με κάποια να είναι ακόμη και επικίνδυνα για την ασφάλεια μαθητών και εργαζομένων (όπως αποδεικνύεται μετά από κάθε μεσαίας κλίμακας σεισμό- βλέπε δημοτικό Γλυκής).

Από την πλευρά μας πιστεύουμε ότι μόνο η αντιπαράθεση και η πάλη µε αυτή την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και των αστικών κοµµάτων που πίνουν νερό στο όνομα της ΕΕ, της επιχειρηματικότητας και της κερδοφορίας, μπορεί να δώσει ελπίδα και προοπτική.

Θα το επαναλάβουμε και φέτος: Θέλουμε σχολεία ανοιχτά και ασφαλή! Εδώ και τώρα το υπουργείο παιδείας πρέπει να ακούσει τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας

– προωθώντας την αραίωση των μαθητών στις αίθουσες (15 μαθητές ανά τάξη),

– καλύπτοντας τα πραγματικά κενά σε εκπαιδευτικούς και μονιμοποιώντας όλους τους αναπληρωτές που εργάζονται τα τελευταία χρόνια,

– αντιμετωπίζοντας τις µαθησιακές και ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της πανδηµίας και της τηλεκπαίδευσης,

– διορίζοντας μόνιμο επαρκές προσωπικό καθαριότητας σε όλα τα σχολεία.

– αυξάνοντας την  χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών σε μέσα προστασίας, υλικά και υποδομές.

– καταργώντας τις απαράδεκτες ρυθμίσεις για το “νέο” σχολείο που οραματίζεται (αυτονομία σχολείου, αξιολόγηση, τράπεζα θεμάτων, ΕΒΕ που πέταξε 40.000 υποψήφιους φοιτητές εκτός ιδρυμάτων).

Σχετικά με το ζήτημα των εμβολιασμών απαιτούνται μέτρα στήριξης και επιτάχυνσης του εµβολιαστικού προγράµµατος με πλήρη, έγκυρη και επιστηµονική ενηµέρωση. Κέντρα ενηµέρωσης, εµβολιασµού, διεξαγωγής τεστ και εξατοµικευµένης παρακολούθησης συνδεδεµένα µε τα σχολεία. Όχι με μέτρα εκβιασμού και διαίρεσης των εργαζομένων. Οι απολύσεις και οι ποινές δεν θα περάσουν.

Είναι καθαρή υποκρισία να πετιέται το μπαλάκι στους εκπαιδευτικούς, ανοίγοντας το θέμα του υποχρεωτικού εμβολιασμού, τη στιγμή που η κυβέρνηση ξέρει ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών έχει ήδη εμβολιαστεί (μαζί με αυτούς που έχουν νοσήσει το ποσοστό είναι μεγαλύτερο του 80%). Η μεγάλη πλειοψηφία της σχολικής κοινότητας, που είναι οι μαθητές, θα περιοριστούν στα self-test µε τα γνωστά προβλήματα.

* Ο Ηλίας Κουτσής είναι

εκπαιδευτικός οικονομολόγος

μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Θεσπρωτίας με την Αγωνιστική Συσπείρωση

& Δημοτικός Σύμβουλος Σουλίου με τη Λαϊκή Συσπείρωση