Ακολουθήστε μας στο VIBER για να λαμβάνετε σε πραγματικό χρόνο τις αναρτήσεις μας.

https://invite.viber.com/?g2=AQAhvsW7isOUdlCEkVCqv7YorRka1dt%2FMmmYsdlj%2BHNRIl0RiuqqmD4CiLD5s2SY

Όποτε θέλετε μπορείτε να αποχωρίσετε (αν και δεν το θέλουμε).

Γιόγιακας: άνοδος του ΟΛΘ μετά την παραχώρηση

Βασίλης Γιόγιακας: αισθητή άνοδος του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μετά την παραχώρηση

Αισθητή βελτίωση των βασικών μεγεθών της δραστηριότητας εμφάνισε ο Οργανισμός  Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης μετά την παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του, τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την κύρωση της τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης του ΟΛΘ.

Ο βουλευτής Θεσπρωτίας ανέφερε ότι οι υποχρεωτικές και μη επενδύσεις που μέχρι σήμερα έχουν φτάσει τα 56 εκατομμύρια ευρώ έχουν ήδη αποδώσει αξιόλογα αποτελέσματα όπως αποδεικνύεται από συγκριτικά στοιχεία μεταξύ του  2017 – τελευταίο έτος πριν την παραχώρηση – και του 2021, παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα.

Ο κ. Γιόγιακας αναφέρθηκε επίσης στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για την πώληση των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας με την οποία εισέρχεται στην τελική ευθεία η διαδικασία για την ανάδειξη του παραχωρησιούχου. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε τα «πολλαπλά» οφέλη της σύμπραξης με τον ιδιώτη επενδυτή αναφέροντας ότι η ανάπτυξη του λιμανιού της Ηγουμενίτσας θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν και θα αυξήσει γενικότερα το τουριστικό ρεύμα, θα τονώσει την εμπορική κίνηση της πόλης, θα δημιουργήσει νέες επιχειρήσεις και περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης. «Παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία, φτάνει στο τέλος και ένας τεράστιος αγώνας δρόμου που ξεκίνησε πριν 3 χρόνια για να αποδοθούν σημαντικά τμήματα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού στην τοπική κοινωνία, σύμφωνα με τις ανάγκες της», υπογράμμισε ο βουλευτής Θεσπρωτίας στο κλείσιμο της ομιλίας του, το πλήρες κείμενο της οποίας έχει ως εξής:  

Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Από την όλη συζήτηση για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης θα ήθελα να σταθώ σε 3 σημεία:

Πρώτα απ’ όλα, στις επιλογές που είχε η Κυβέρνηση με δεδομένες τις καθυστερήσεις σε ορισμένες υποχρεωτικές επενδύσεις.

Δεύτερον, στη σκοπιμότητα των αλλαγών στη σύμβασης.

Και, τρίτον, στη μέχρι σήμερα αποτίμηση της παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στη συζήτηση για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά – νομοσχέδιο που είχα την τιμή να εισηγηθώ – είχαμε πει ότι για να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση της υλοποίησης συμφωνημένων επενδύσεων υπάρχουν δύο δρόμοι:

Ο ένας είναι η ενεργοποίηση – εφ’ όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις – των προβλεπόμενων κυρώσεων η οποία αναπόφευκτα οδηγεί στη διαιτητική επίλυση των διαφορών και πιθανότατα σε δικαστική διαμάχη.

Κάτι που θα προκαλούσε νέες καθυστερήσεις και θα συντηρούσε την αβεβαιότητα για τον χρόνο ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων.

Ο άλλος δρόμος είναι ο δρόμος της συνεννόησης και της κατανόησης.

Όπου, στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι έκτακτες συνθήκες της πανδημίας και οι επιπτώσεις της.

Με τον δρόμο αυτό, η ολοκλήρωση των επενδύσεων μπαίνει σε ρεαλιστικό χρονικό πλαίσιο και παράλληλα βελτιώνονται κάποιες παρεμβάσεις ως αντιστάθμισμα – θα έλεγε κανείς – της παράτασης.

Όσοι, επομένως, συνάδελφοι από την αντιπολίτευση, εύλογα ή καλοπροαίρετα, βάζουν θέμα ενεργοποίησης ποινικών ρητρών, θα πρέπει να σκεφθούν το αυξημένο ρίσκο που μπορεί να σημαίνει αυτό για το ελληνικό Δημόσιο – και κατ’ επέκταση για το δημόσιο συμφέρον – σε σχέση με την επιλογή της χρονικής παράτασης.

Πόσο μάλλον όταν – και έρχομαι στο δεύτερο σημείο, για την ουσία των αλλαγών –  η επέκταση των προθεσμιών ολοκλήρωσης έρχεται μαζί με τη βελτίωση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης.

Έτσι, στο έργο για το εμβληματικό κτήριο του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού θα συμπεριλαμβάνεται, εκτός από τη στατική αποκατάσταση, η πλήρης αποκατάσταση, χρήση και εκμετάλλευση του κτιρίου.

Επίσης, η αλλαγή των διαστάσεων του Προβλήτα 6 υπόσχεται να διευρύνει τις εμπορευματικές υπηρεσίες του λιμανιού και να φέρει περισσότερα φορτία, αναβαθμίζοντας τη σημασία του και αυξάνοντας έσοδα και ανταλλάγματα για το ελληνικό Δημόσιο.

Η τεχνολογική αναβάθμιση του εξοπλισμού θα είναι επίσης ωφέλιμη, για την εξυπηρέτηση των πλοίων, την αποδοτικότητα, την ασφάλεια, τη φιλικότητα προς το Περιβάλλον και τους κατοίκους της πόλης.

Η θετική κατεύθυνση των αλλαγών αυτών, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναγνωρίζεται άλλωστε από τους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή.

Αναφορικά, τώρα, με το πώς πάει η παραχώρηση του ΟΛΘ η οποία όπως γνωρίζουμε, ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ:

Ακούγοντας κανείς ορισμένους συναδέλφους, μπορεί να έβγαζε το συμπέρασμα ότι η παραχώρηση δεν αποδίδει ή, τουλάχιστον, θα μπορούσε να αποδώσει καλύτερα.

Η αλήθεια είναι ότι, παρά τη δύσκολη συγκυρία του 2020-2021, υπήρξε αισθητή βελτίωση στα βασικά μεγέθη της δραστηριότητας του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Η σύγκριση των αριθμών ανάμεσα στο 2017 – τελευταία χρονιά πριν την παραχώρηση και το 2021 – μάς λέει ότι:

ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά περίπου 45% και γενικότερα όλα τα οικονομικά στοιχεία – όπως τα κέρδη, το ενεργητικό, τα ίδια κεφάλαια – βελτιώθηκαν αισθητά.

Το τίμημα παραχώρησης που αποδόθηκε στο Δημόσιο ανέβηκε 2,5 φορές.

Ο αριθμός των επιβατών στα εσωτερικά δρομολόγια έχει αυξηθεί πάνω από το 1/3.

Προστέθηκαν πάνω από 100 μόνιμες θέσεις εργασίας, πέραν των 250 εργαζομένων σε υπεργολαβίες.

Η διακίνηση τόσο των  εμπορευματοκιβωτίων όσο και του συμβατικού φορτίου αυξήθηκε κατά 17 με 18%.

Το ίδιο και με τις προσεγγίσεις των πλοίων, είχαμε αύξηση πάνω από 25%.

Τα 4 κρουαζιερόπλοια θα γίνουν φέτος 60 και του χρόνου 80, με τα περισσότερα από αυτά να ξεκινούν από και να ολοκληρώνουν τη διαδρομή στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Αυτά, σε ό,τι αφορά τη σύγκριση πριν και μετά την παραχώρηση.

Βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη επενδύσεις για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και των υποδομών του λιμένα που το 2021 έφτασαν περίπου τα δεκαεφτάμιση εκατομμύρια ευρώ.

Με λίγα λόγια, το σύνολο των υποχρεωτικών και μη επενδύσεων – που σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κύριος Υπουργός έχουν αγγίξει τα 56 εκατομμύρια ευρώ – έχει ήδη αποδώσει αξιόλογα αποτελέσματα.

Αυτό λένε οι αριθμοί και αυτό παραδέχονται, έστω και με αστερίσκους, συνάδελφοι από την αντιπολίτευση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η σημερινή συζήτηση για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συμπίπτει με τη αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για την πώληση των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, μαζί με την αποσφράγιση της αποτίμησης της αξίας της εταιρείας, από ανεξάρτητο εξωτερικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ.

Μπαίνει έτσι στην τελική ευθεία η διαδικασία για την ανάδειξη του παραχωρησιούχου η οποία, ακόμα και με τη διαδικασία των βελτιωμένων προσφορών, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα.

Η σύμπραξη με τον ιδιώτη επενδυτή είναι απολύτως αναγκαία για να συνεχιστεί η ανάπτυξη του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

Που, με τη σειρά της, αναμένεται να αποφέρει πολλαπλά οφέλη, άμεσα και έμμεσα:

θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν της Ηγουμενίτσας,

θα αυξήσει γενικότερα το τουριστικό ρεύμα στην ευρύτερη περιοχή,

θα τονώσει την εμπορική κίνηση της πόλης,

θα δημιουργήσει νέες επιχειρήσεις για την εξυπηρέτηση του θαλάσσιου τουρισμού,

θα προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης.

Παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία, φτάνει στο τέλος και ένας τεράστιος αγώνας δρόμου που ξεκίνησε πριν 3 χρόνια για να αποδοθούν σημαντικά τμήματα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού στην τοπική κοινωνία, σύμφωνα με τις ανάγκες της.

Η κυβέρνησή μας δρομολογεί λοιπόν αναγκαίες, νέες επενδύσεις στα λιμάνια μας, και κάνει αναγκαίες προσαρμογές στις υπάρχουσες.

Με σκοπό να πετύχει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την οικονομία, την απασχόληση και τη γεωπολιτική σημασία της χώρας μας.