Ο Γιόγιακας για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας
Βασίλης Γιόγιακας για το νομοσχέδιο του Υπ. Εργασίας: βελτιώνονται οι επιλογές των εργαζομένων και ενισχύεται η διαπραγματευτική τους δύναμη
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιδιώκει να βελτιώσει τις επιλογές των εργαζομένων, να ενισχύσει τη διαπραγματευτική τους δύναμη, στηρίζοντας παράλληλα τις επιχειρήσεις να σταθούν με ίσους όρους απέναντι στον ανταγωνισμό, τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας κατά τη συζήτηση στη Βουλή νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας για την ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας σημείωσε ότι με το νομοσχέδιο η χώρα μας μεταφέρει μια κοινοτική οδηγία με την οποία ενισχύεται το πλαίσιο των δικαιωμάτων των εργαζομένων και επιχειρείται να λυθούν πραγματικά προβλήματα στις εργασιακές σχέσεις και την αγορά εργασίας, όπως καταχρηστικές πρακτικές σε βάρος των εργαζομένων, η αδήλωτη ή η υποδηλωμένη εργασία καθώς και η έλλειψη ειδικοτήτων υψηλής ζήτησης.
Σε σχέση με την πρόβλεψη ποινικών και διοικητικών κυρώσεων όταν παρεμποδίζονται εργαζόμενοι που δεν συμμετέχουν σε απεργία, ο Βασίλης Γιόγιακας υπογράμμισε ότι με αυτή αντιμετωπίζονται φαινόμενα όπου εργαζόμενοι βρίσκουν την είσοδο του χώρου εργασίας αποκλεισμένο από απεργούς και ενίοτε υβρίζονται και απειλούνται. «Η απεργία, όπως και η εργασία, είναι πρώτα δικαίωμα που, είτε επιλέγει να ασκήσει κανείς, είτε όχι. Με τη διάταξη αυτή σαφώς και δεν παρεμποδίζεται η νόμιμη άσκηση του δικαιώματος στην απεργία. Αλλά, από την άλλη, δεν μπορεί να μένουν χωρίς συνέπειες, μεθοδεύσεις με σκοπό κάποιοι να εξαναγκάζονται σε αποχή από την εργασία ή σε συμμετοχή στην απεργία» ανέφερε ο βουλευτής Θεσπρωτίας.
Σχετικά με τα δύο άρθρα για την απασχόληση την έκτη ημέρα σε επιχειρήσεις που εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας, είτε είναι συνεχούς λειτουργίας, είτε όχι, τόνισε ότι αυτό που γίνεται στην ουσία είναι ότι ενδεχόμενη 6η ημέρα εργασίας θα αμείβεται με προσαύξηση 40%, ότι αυτή θα δηλώνεται και άρα θα είναι νόμιμη, μέσα στο όριο εργασίας των 48 ωρών την εβδομάδα το οποίο προβλέπεται στον Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου. Το πλήρες κείμενο της ομιλίας έχει ως εξής:
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με τις ρυθμίσεις της Κοινοτικής Οδηγίας που ενσωματώνονται στο εθνικό μας δίκαιο καθώς και με τις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου λαμβάνονται υπόψη πραγματικά προβλήματα στις εργασιακές σχέσεις και την αγορά εργασίας.
Που έχουν να κάνουν με καταχρηστικές πρακτικές σε βάρος των εργαζομένων, με την αδήλωτη ή την υποδηλωμένη εργασία, αλλά και με την έλλειψη ειδικοτήτων υψηλής ζήτησης.
Αλλά και που έχουν να κάνουν με την ενίσχυση της δυνατότητας των επιχειρήσεων να συνεχίσουν να αναπτύσσουν την παραγωγικότητά τους, να προσφέρουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες και να μειώνουν αχρείαστα διοικητικά βάρη.
Τι γίνεται λοιπόν με αυτό το νομοσχέδιο;
Από τη μία, η χώρα μας εκπληρώνει μια κανονιστική της υποχρέωση να μεταφέρει μια κοινοτική οδηγία με την οποία εκσυγχρονίζεται και ενισχύεται το πλαίσιο των δικαιωμάτων των εργαζομένων, που απορρέουν από τη σχέση εργασίας τους.
Από την άλλη, επιχειρείται να λυθούν ζητήματα που έχουν προκύψει από την εμπειρία, όπως σχετικά με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, την πιο αποτελεσματική λειτουργία του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, την προσέλκυση περισσότερων εργαζομένων υψηλής ειδίκευσης, την ανεμπόδιστη λειτουργία επιχειρήσεων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Από τα όσα ειπώθηκαν στην αρμόδια Επιτροπή θα ήθελα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να επισημάνω δύο πράγματα:
Πρώτον, ότι ο Υπουργός δέχθηκε να προχωρήσει σε αλλαγές με σκοπό την ακόμα καλύτερη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Και, δεύτερον, ότι κάποια επιχειρήματα που λέγονται κατά ορισμένων κρίσιμων ρυθμίσεων, γίνονται, είτε σαν να μην έχει ληφθεί υπόψη η ακριβής τους διατύπωση, είτε σαν να νομοθετούνται σε κενό, σαν να μην έχουν σχέση με άλλες, υπάρχουσες ρυθμίσεις της εργατικής νομοθεσίας.
Σε σχέση με τους όρους της παράλληλης απασχόλησης σε άλλους εργοδότες, στο Άρθρο 9, έγινε η αυθαίρετη υπόθεση ότι μιλάμε για de facto 13 ώρες εργασίας την ημέρα, ότι παραβιάζεται η 11ωρη συνεχόμενη ανάπαυση και τα λοιπά…
Αποσιωπήθηκε ωστόσο ότι όσα ρυθμίζονται για την παράλληλη απασχόληση ισχύουν μόνο με την επιφύλαξη σειράς άλλων διατάξεων του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, σχετικά με τον χρόνο εργασίας, τα ανώτατα όρια, τις αμοιβές και την ανάπαυση των εργαζομένων.
Έγινε επίσης πολύς λόγος για το Άρθρο 31, με το οποίο προβλέπονται συγκεκριμένες κυρώσεις όταν παρεμποδίζονται εργαζόμενοι που δεν συμμετέχουν σε απεργία και επιθυμούν να εργαστούν.
Και αυτό το άρθρο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, απαντά σε ένα υπαρκτό πρόβλημα.
Προκηρύσσονται απεργίες, που είτε είναι νόμιμες, είτε κρίνονται από τη Δικαιοσύνη παράνομες και καταχρηστικές, στις οποίες εργαζόμενοι που θέλουν να δουλέψουν βρίσκουν την είσοδο του χώρου εργασίας αποκλεισμένο «με το έτσι θέλω» από απεργούς.
Εργαζόμενοι που υβρίζονται, που απειλούνται, που τραμπουκίζονται από ομάδες απεργών.
Οι οποίοι απεργοί μπορεί να μην είναι μόνο εργαζόμενοι της εταιρείας!
Αλλά η απεργία, όπως και η εργασία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πρώτα δικαίωμα που, είτε επιλέγει να ασκήσει κανείς, είτε όχι.
Με τη διάταξη αυτή σαφώς και δεν παρεμποδίζεται η νόμιμη άσκηση του δικαιώματος στην απεργία.
Αλλά, από την άλλη δεν μπορεί να μένουν χωρίς συνέπειες, μεθοδεύσεις με σκοπό κάποιοι να εξαναγκάζονται σε αποχή από την εργασία ή και σε συμμετοχή στην απεργία.
Και ας ρωτήσει ο συνάδελφος εισηγητής του ΚΚΕ τον Πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά που τοποθετήθηκε στην Επιτροπή, για να μάθει τι γινόταν στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά και τι τραβούσαν από μια μειοψηφία εργαζομένων και συνδικαλιστών όσοι ήθελαν να πάνε να δουλέψουν…
Σε σχέση με τα δύο άρθρα για την απασχόληση την έκτη ημέρα σε επιχειρήσεις που εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας, είτε είναι συνεχούς λειτουργίας, είτε όχι.
Εδώ αυτό που γίνεται πραγματικά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι θα αμείβεται ενδεχόμενη 6η
ημέρα εργασίας με προσαύξηση 40%, ότι αυτή θα δηλώνεται και άρα θα είναι νόμιμη.
Πάντα μέσα στο όριο εργασίας των 48 ωρών την εβδομάδα, που επίσης προβλέπεται στον Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το Άρθρο 30 με το οποίο δίνεται εξουσιοδότηση στα αρμόδια θεσμικά όργανα να προσδιορίσουν κατηγορίες γιατρών που μπορεί να ασκήσουν καθήκοντα ιατρού εργασίας:
Υπάρχουν οι νομοτεχνικές βελτιώσεις που έχει ανακοινώσει ο κύριος Υπουργός σχετικά με την προτεραιότητα των ιατρών εργασίας και την υποχρέωση εκπαίδευσης των επιπλέον ιατρικών ειδικοτήτων προκειμένου να ασκήσουν καθήκοντα ως ιατροί εργασίας.
Σε κάθε περίπτωση προβλέπεται ρητά ότι θα γνωμοδοτήσουν και θα υποδείξουν τις λεπτομέρειες οι πλέον ειδικοί, το Συμβούλιο Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία και το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας.
Με γνώμονα πάντα την κάλυψη των κενών που υπάρχουν σε όλη τη χώρα, και επείγεται να καλυφθούν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με τη συζήτηση να επικεντρώνεται σε ρυθμίσεις όπως οι παραπάνω, ίσως δεν δόθηκε η προσοχή που έπρεπε σε διατάξεις οι οποίες βελτιώνουν επί της ουσίας τη θέση των εργαζομένων απέναντι σε αυθαίρετες και καταχρηστικές πρακτικές που διαπιστώνονται στη σχέση τους με έναν εργοδότη.
Ρυθμίσεις όπως αυτές για την υποχρέωση να παρέχεται δωρεάν κατάρτιση που υπολογίζεται ως εργάσιμος χρόνος, για τη δυνατότητα παρέμβασης του Επιθεωρητή Εργασιακών Σχέσεων όταν παραβιάζονται δικαιώματα του εργαζόμενου, για την ανάρτηση των βασικών όρων εργασίας στο ΕΡΓΑΝΗ 2 κατόπιν συμφωνίας του εργαζόμενου καθώς και για την καταβολή του εποχιακού βοηθήματος σε όλους, τους εργαζομένους στον τουριστικό και τον επισιτιστικό κλάδο.
Ρυθμίσεις οι οποίες αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας – κόντρα στις φωνές που έρχονται από το παρελθόν – επιδιώκει να βελτιώσει τις επιλογές των εργαζομένων, να ενισχύσει τη διαπραγματευτική τους δύναμη.
Και, παράλληλα, να στηρίξει τις επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στη ζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών και να μπορούν να σταθούν με ίσους όρους απέναντι στον ανταγωνισμό.
Γιατί, έτσι μπορεί, και να βελτιωθεί το εισόδημα των εργαζομένων, και να δημιουργηθούν περισσότερες και καλύτερες δουλειές.