Οι επτά μνηστήρες της Εγνατίας

Ανοίγονται αύριο οι οικονομικές προσφορές των εταιρειών που διεκδικούν κέρδη 6 δισ. ευρώ ● Σενάρια για μεγάλες αυξήσεις στα διόδια ● Αβέβαιο το όφελος για το Δημόσιο.

Κέρδη 6 δισεκατομμυρίων ευρώ κληρώνουν αύριο για όποιον αναλάβει να λειτουργεί την Εγνατία Οδό. Για τους χρήστες του δρόμου, όμως, κληρώνονται διπλάσια διόδια και για τον κρατικό προϋπολογισμό αβέβαια έσοδα εφόσον υπολογιστούν με τη μειωμένη κίνηση της πανδημίας.

Τα παραπάνω καταγγέλλει ο Σύλλογος Εργαζομένων στην «Εγνατία Οδό», επισημαίνοντας τις απώλειες για το Δημόσιο τις οποίες τεκμηριώνουν μέσα από ειδική μελέτη που εκπόνησαν έγκριτοι οικονομολόγοι. Υπενθυμίζεται ότι η Εγνατία Οδός είναι δρόμος μήκους 1.000 χιλιομέτρων που συνολικά στοίχισε στο Δημόσιο 7 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σήμερα λειτουργεί με διόδια 3 λεπτών ανά χιλιόμετρο, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 6,4 λεπτά που χρεώνουν οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι με συμβάσεις παραχώρησης, όπως εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων, Σταύρος Σάκκος. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, για την οποία συνεργάστηκαν ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ Γρηγόρης Ζαρωτιάδης και ο δρ οικονομολόγος Λεωνίδας Βατικιώτης, μέσα στην 35ετία της παραχώρησης:

  1. Οι δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας οδού και διοδίων θα κυμαίνονται ετησίως από 56 έως 118 εκατομμύρια ευρώ. Οι μεγαλύτερες δαπάνες είναι κατά τα πρώτα έτη, οπότε προβλέπεται η εκτέλεση των νέων κατασκευών ταυτόχρονα με εργασίες βαριάς συντήρησης.
  2. Ομως, τα ετήσια έσοδα θα κυμαίνονται από 106 έως 178 εκατομμύρια ευρώ και μάλιστα θα φτάνουν σε αυτό το επίπεδο εάν διατηρηθεί στα διόδια η χαμηλή χρέωση των 3 λεπτών/χλμ.
  3. Στο σενάριο αύξησης της χρέωσης στα 6,4 λεπτά/χλμ., που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης, τα έσοδα θα κυμαίνονται από 149 έως και 278 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
  4. Σε όλα τα σενάρια, το οικονομικό αποτέλεσμα θα είναι κερδοφόρο. Τα ετήσια κέρδη χωρίς αυξημένα διόδια φτάνουν ώς τα 114 εκατομμύρια τον χρόνο και με την αύξηση φτάνουν ώς τα 213 εκατομμύρια.

Και τι θα πάρει το Δημόσιο παραχωρώντας τα έσοδα της Εγνατίας Οδού σε έναν από τους επτά αναδόχους που εκδήλωσαν ενδιαφέρον από το έτος 2017; Σύμφωνα με τη μελέτη, το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης μπορεί να αποφέρει κέρδη μεταξύ 1,23 και 1,98 δισ. Μπορεί όμως να περιοριστούν σημαντικά εάν ο παραχωρησιούχος υπερεκτιμήσει τις δαπάνες συντήρησης, καθώς θα έχει δικαίωμα σε έκτακτες αποζημιώσεις για κατολισθήσεις, πλημμύρες κ.λπ. Κοντολογίς, «η παραχώρηση, η οποία δεν εμπεριέχει σημαντικό κατασκευαστικό κομμάτι, είναι μια παραχώρηση μελλοντικών εσόδων, με αντάλλαγμα άμεση πληρωμή, δηλαδή αντί το Δημόσιο να εισπράξει κέρδη 6 δισεκατομμυρίων στα 35 έτη, θα εισπράξει άμεσα όχι περισσότερα από 1,5 δισ.».

Αύριο Παρασκευή, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει να ανοιχθούν οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερόμενων εταιρειών που είναι: Roadis Transportation Holding-Ακτωρ Παραχωρήσεις, Sichuan Communications Investment Group-Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου), Vinci Highways-Vinci Concessions-Μυτιληναίος Holdings, ΓΕΚ Τέρνα-Egis Projects, Anas International Enterprise, Freyja Holdings SARL και Δίολκος Κατασκευαστική.

Οι εργαζόμενοι

Από την πλευρά των 125 εργαζομένων της Εγνατίας Οδού δεν προτάσσεται το πρόβλημα της δικής τους απασχόλησης εάν η εταιρεία χάσει το βασικό της αντικείμενο, αλλά ο κίνδυνος να χάσει το Δημόσιο μελλοντικά έσοδα εάν, εν μέσω πανδημίας, οι ανάδοχοι καταθέσουν προσφορές με βάση τα σημερινά έσοδα τα οποία είναι μειωμένα περισσότερο από 50% λόγω πανδημίας.

Το υπουργείο Υποδομών δρομολογεί προς την εταιρεία της Εγνατίας Οδού έργο 450 εκατομμυρίων για τη βελτίωση 7.000 επικίνδυνων σημείων σε 80 οδικούς άξονες ανά την επικράτεια. Μάλιστα χθες, την ώρα που η Βουλή συζητούσε τα έργα στις περιοχές που πλήττονται από την απολιγνιτοποίηση, ο πρόεδρος της αρμόδιας Συντονιστικής Επιτροπής Κ. Μουσουρούλης ανακοίνωσε, στην τελευταία του ομιλία, ότι η Εγνατία Οδός θα δημιουργήσει θυγατρική ακριβώς γι’ αυτά τα έργα της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης. Αραγε ο παραχωρησιούχος της οδού θα έχει προνομιακή πρόσβαση σε αυτά τα έργα που έχουν συνολικό προϋπολογισμό 5 δισ. ευρώ;

πηγή efsyn.gr – Άρης Χατζηγεωργίου

Για να μην χάνετε τις σημαντικότερες ειδήσεις, καθημερινά θα σας στέλνουμε στο email σας τις αναρτήσεις της ημέρας. Σας ευχαριστούμε που μας εμπιστεύεστε για την ενημέρωση σας!
Holler Box