Μύθοι και Αλήθειες: Κέκροψ

Μύθοι και Αλήθειες: Κέκροψ

Μυθολογικό πρόσωπο, ήρωας της Αττικής για τον οποίο οι αρχαίοι συγγραφείς αντιφάσκουν σε πολλά σημεία μεταξύ τους. Κατά την παράδοση ήταν αυτόχθων και γηγενής (γιος της Γαίας). Έδωσε το όνομα του στη χώρα η οποία ονομάστηκε Κεκροπία ενώ πριν λεγόταν Ακτή προς τιμήν του Ακταίου. Σύμφωνα με μερικούς συγγραφείς ο Ακταίος ήταν ο πρώτος βασιλιάς και από αυτόν πήρε το θρόνο ο Κέκρωψ.

Στα αγγεία παριστάνεται ως μισός άνθρωπος και μισός φίδι. Οι γνώμες διχάζονται και σε αυτό το σημείο. Μερικοί υποστηρίζουν ότι ο Κέκροψ ήταν μισός βάρβαρος και μισός Έλληνας και η διπλή του καταγωγή συμβολίζεται με τη διπλή του μορφή, ενώ οι περισσότεροι συμφωνούν ότι μετά τον θάνατο του έγινε προστάτης – δαίμονας του μυκηναϊκού ανακτόρου στην Ακρόπολη (πιστευόταν ότι οι νεκροί πρόγονοι έπαιρναν τη μορφή φιδιών – οι κουρείς όφεις) ενώ αργότερα με τις αλλαγές του πολιτεύματος η λατρεία του μεταβλήθηκε και έγινε ήρωας των Αθηναίων άξιος πρόγονος και πρώτος βασιλιάς τους γι΄ αυτό και ονομαζόταν Κεκροπίδες.

Το σπουδαιότερο γεγονός που σχετίζεται με την βασιλεία του είναι η επέμβαση του στη διαμάχη Αθηνάς και Ποσειδώνα για την κατοχή της Αττικής. Όταν συγκλήθηκε το συμβούλιο των δώδεκα θεών του Ολύμπου για να αποφασίσουν σε ποιον θα ανήκει η χώρα, η γνώμη του Κέκροπα επηρέασε την απόφαση.



Μερικοί συγγραφείς όμως διατείνονται ότι η απόφαση βγήκε με ψηφοφορία από τους ίδιους τους Κεκροπίδες – Αθηναίους σύμφωνα με υπόδειξη του Μαντείου των Δελφών όταν αυτό κλήθηκε να ερμηνεύσει το γεγονός ότι στην Ακρόπολη φύτρωσε ξαφνικά μία ελιά σύμβολο της Αθηνάς και δίπλα της ανάβλυσε ταυτόχρονα μία πηγή σύμβολο του Ποσειδώνα.  Οι άνδρες ψήφισαν τον Ποσειδώνα ενώ οι γυναίκες περισσότερες κατά μία ψήφο προτίμησαν την Αθηνά η οποία και έδωσε το όνομα της στην πόλη. Τότε ο Ποσειδώνας οργισμένος από το αποτέλεσμα πλημμύρισε το Θριάσιο Πεδίο καταστρέφοντας τη γεωργική παραγωγή. Έντρομοι οι Αθηναίοι προσπάθησαν να τον εξευμενίσουν αφαιρώντας το δικαίωμα ψήφου από τις γυναίκες και στερώντας τους το δικαίωμα να λέγονται Αθηναίες.

Ο μύθος βέβαια δικαιολογεί τη μετάβαση της κοινωνίας από την μητριαρχία στην πατριαρχία. Άλλωστε στον Κέκροπα αποδίδεται η καθιέρωση της πατριαρχικής μονογαμίας αντί της μητριαρχικής πολυγαμίας ενώ στα έργα του συμπεριλαμβάνουν την καθιέρωση της λατρείας του υπάτου Δία και της Πολιάδος Αθηνάς, την ανέγερση του πρώτου βωμού αφιερωμένου στον Κρόνο και την Ρέα και την αντικατάσταση των ανθρωποθυσιών προς τον Δία με αναίμακτες προσφορές δηλαδή με γλυκίσματα (πελανάς) φτιαγμένα από αλεύρι.

Θεμελίωσε τον Αττικό πολιτισμό εφεύρε τη γραφή και έκανε τη πρώτη απογραφή του πληθυσμού. Απόκτησε τρεις κόρες, την Άγλαυρο, την Έρση και την Πάνδροσο. Μετά το θάνατο του την εξουσία πήρε ο Εριχθόνιος του οποίου τη φροντίδα του είχε αναθέσει στον Κέκροπα η ίδια η Αθηνά.

Βελιανίτης



You May Also Like

Αρέσει σε %d bloggers: