Μύθοι και Αλήθειες: Ερμηνείες λέξεων και άλλες ιστορίες
Πως προέκυψε η λέξη «αγγαρεία»; Τι σημαίνει «φρύγω»; Ποια ήταν η «Νίκη» και ποια η «Δίκη»; Ας κάνουμε λοιπόν ένα «ταξίδι» πληροφορίας μαθαίνοντας εκτός αυτών και για την Σκιρωνίδα αλλά και για την τιμωρία των γιων του βασιλιά των Βισαλτών οι οποίοι μαγεύτηκαν από τον πλούτο των Περσών.
Αγγαρεία
Από την περσικής προέλευσης λέξη άγγαρος ( έφιππος ταχυδρόμος). Οι άγγαροι είχαν την εξουσία να επιβάλλουν αναγκαστική αγγαρεία – εργασία για την διευκόλυνση της αποστολής τους. Έτσι έμεινε και η λέξη αγγαρεία ως σήμερα, με την σημασία της αναγκαστικής δουλειάς.
Φρύγω
Το ρήμα φρύγω σημαίνει γα την ακρίβεια ξεροψήνω ή ίσως καλύτερα καβουρδίζω. Υπήρχε οικιακό σκεύος που το έλεγαν φρύγετρον, ήταν ένα αγγείο στο οποίο καβούρδιζαν μέσα το κριθάρι ή τα ρεβίθια. Στη νομοθεσία του Σόλωνα υπήρχε διάταξη που όριζε ότι πρέπει στην πομπή του γάμου η νύφη να κρατάει φρύγετρομ – καβουρδιστήρι, σύμβολο αξιοσύνης της στα κρίθενα παρασκευάσματα, τα τόσο προσφιλή στους αρχαίους, άλφιτα.
Νίκη
Θεοποιημένη μορφή της νίκης στην ελληνική θρησκεία. Κόρη του Τιτάνα Πάλλαντα και της Στύγα και αδερφή του Ζήλου, του Κράτους και της Βίας. Βραβεύτηκε από το Δία γιατί στην τιτανομαχία των Ολύμπιων στάθηκε στο πλευρό των θεών έναντι των τιτάνων. Η νίκη παρουσιάζεται από τους ποιητές να στέκεται πλάι στο Δία και να απονέμει το βραβείο της αρετής – διάκρισης – αξίας σε θεούς και ανθρώπους.
Δίκη
Θεοποιημένη έννοια του δικαίου γενικά είναι η Θέμις των αρχαίων. Κόρες της Θέμιδας κατά την μυθολογία ήταν οι Ώρες και οι Νύμφες. Η Δίκη ήταν μία από τις Ώρες, μυθολογική προσωποποίηση της έννοιας της δικαιοσύνης. Αναφέρει στο Δία τις αδικίες των ανθρώπων.
Σκιρωνίδα
Στον παλιό δρόμο Αθηνών – Κορίνθου το σημείο «Σκιρωνίδα» ήταν στενό και όλο επικίνδυνες στροφές σε απόκρημνες πλαγιές. Το είχαν ονομάσει «Κακιά Σκάλα». Η μυθολογία τοποθετούσε εκεί τον ληστή Σκίρωνα που έβαζε τους διαβάτες να του πλύνουν τα πόδια ως ανταμοιβή για το πέρασμα τους και τότε με μια κλωτσιά τους έσπρωχνε στον γκρεμό και είτε πνίγονταν στην θάλασσα είτε τους έτρωγε μια γιγάντια χελώνα. Ο Θησέας απάλλαξε τους διαβάτες από αυτόν τον μαρτυρικό θάνατο όταν στην πορεία του για την Αθήνα πέταξε αυτός τον Σκίρωνα στην θάλασσα.
Η τιμωρία
Ο βασιλιάς των Βισαλτών της θρακικής Κριστωνίας αντιστάθηκε ανένδοτα στον περσικό δεσποτισμό. Είχε πιάσει τα βουνά, την Ροδόπη, και άφησε στους έξι γιους του την προσταγή να μην καταταχθούν ποτέ σε εχθρικό στρατό. Οι έξι γιοι του όμως μαγεύτηκαν από το θέαμα του πολέμου και κατατάχθηκαν στον περσικό στρατό. Στον γυρισμό ο πατέρας τους τύφλωσε και τους έξι τιμωρώντας τους για την καταπάτηση της προσταγής του.
Βελλιανίτης