Ηλεκτρικά πατίνια: Μπαίνουν κανόνες – Τι θα ισχύει με σήμα, κράνη και πρόστιμα

Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους και στους δρόµους των ελληνικών πόλεων. Το υπουργείο Μεταφορών πρόκειται, το επόμενο διάστημα, να αναλάβει πρωτοβουλίες για το νομικό καθεστώς των «Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων» (ΕΠΗΟ), θέτοντας πιο συγκεκριμένους κανόνες για την λειτουργία τους.

Αυτό ανακοίνωσε ο διευθυντής Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του υπουργείου Μεταφορών, κ. Μάνος Παρίσης, σε εκδήλωση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) για την μικροκινητικότητα.

«Επί του παρόντος, δεν υφίσταται απαίτηση για καταγραφή ή ταξινόμηση των ηλεκτρικών σκούτερ», ανέφερε ο κ. Παρίσης, προσθέτοντας ότι και ότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) δεν μπορεί να ρυθμίσει πλήρως τη λειτουργία τους.

Ωστόσο, στάθηκε κυρίως στις διαφοροποιήσεις που ήδη υπάρχουν στις εθνικές νομοθεσίες των κρατών – μελών της Ε.Ε για τα ΕΠΗΟ.

«Παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, η όποια προσπάθεια ρύθμισης της κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών, είναι σκόπιμο να λαμβάνει υπόψη της την ταχύτητα με την οποία κινούνται ή μπορούν να αναπτύξουν, ώστε να διασφαλιστεί το απαιτούμενο προστατευμένο περιβάλλον κυκλοφορίας για τον οδηγό και τους λοιπούς χρήστες», ανέφερε ο κ. Παρίσης.

Επίσης, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχει σαφής διαχωρισμός των χρηστών, ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης.

Οι σκέψεις

Στο σημείο αυτό, αποκάλυψε ότι είναι πολύ πιθανό να ακολουθηθεί και στην Ελλάδα το μοντέλο διαχωρισμού των πατινιών, ανάλογα με την ταχύτητα που αναπτύσσουν και συγκεκριμένα:

* Για ταχύτητα έως 6 km/h, τα ηλεκτρικά πατίνια – σκούτερ θα μπορούσαν να ενταχθούν στην κατηγορία των πεζών.

* Για ταχύτητα έως 25 km/h, τα πατίνια θα μπορούσαν να ενταχθούν στην κατηγορία των μηχανοκίνητων ποδηλάτων.

*Για ταχύτητα άνω των 25 km/h, θα πρέπει να ληφθούν αυστηρότατα μέτρα που θα φτάνουν έως και την απαγόρευση της κυκλοφορίας τους.

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Παρίση, υπάρχουν κι άλλα ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν – εξεταστούν, όπως:

– Η σχεδιαστική ταχύτητα ή ταχύτητα κυκλοφορίας ή η ισχύς του κινητήρα.

-Πώς και ποιος θα πιστοποιεί τις τεχνικές προδιαγραφές τους (π.χ. την ταχύτητα).

– Η μεγάλης έκτασης ανεξέλεγκτη εισαγωγή – παραεισαγωγή σκούτερ στην ελληνική αγορά.

– Η ηλικία του χρήστη.

– Η ανάγκη ταυτοποίησης οχήματος και χρήστη.

– Η δυνατότητα έλεγχου στο δρόμο, η επιβολή κυρώσεων, ο έλεγχος της ταχύτητας.

– Η θέσπιση ελαχίστων απαιτήσεων από τις εταιρείες ενοικίασης.

– Ο εξοπλισμός προστασίας του χρήστη, όπως το κράνος κ.λ.π.

Ορισμένα από τα παραπάνω θεωρούνται από το υπουργείο Μεταφορών σημαντικά ζητήματα, δεδομένου ότι υπάρχουν εισηγήσεις να επιτρέπεται η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών μόνο στους ποδηλατόδρομους και να καταστεί υποχρεωτική η χρήση κράνους. Πάντως, οι ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα είναι ελάχιστοι, ενώ και τα πεζοδρόμια της πόλης στο 80% δεν καν έχουν το απαιτούμενο πλάτος!

Σημειώνεται, ότι μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπάρξει συνάντηση εκπροσώπων των υπουργείων Μεταφορών των κρατών – μελών της Ε.Ε, ώστε να δοθούν κατευθυντήριες οδηγίες, καθώς τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν πλέον διαδοθεί σε αρκετές πόλεις της Ευρώπης.

Για την κυκλοφορία των οχηµάτων αυτής της κατηγορίας µε ταχύτητα άνω των 6 χιλιοµέτρων σε πρώτη φάση θα προβλεφθεί αυτοκόλλητο σήµα, στο οποίο θα αναγράφεται µεταξύ άλλων η µέγιστη ταχύτητα και ο κωδικός ταυτοποίησης του οχήµατος, και βεβαίωση του οικονοµικού φορέα αναρτηµένη στην ιστοσελίδα του, στην οποία θα αναφέρεται κατ’ ελάχιστο η µέγιστη ταχύτητα κατασκευής ανά κωδικό ταυτοποίησης. Παράλληλα το σχέδιο εξετάζει και την επιβολή τσουχτερών προστίµων στους παραβάτες, τα οποία θα κυµαίνονται µεταξύ 40 και 400 ευρώ.

Ετσι, για όσους παρανόµως θέτουν σε κυκλοφορία ή οδηγούν πατίνια µε ταχύτητα άνω των 6 και έως 25 χιλιοµέτρων την ώρα, θα προβλεφθεί διοικητικό πρόστιµο 40 ευρώ, ενώ για τους παραβάτες που θέτουν σε κυκλοφορία ή οδηγούν ΕΠΗΟ µε ταχύτητα άνω των 25 χιλιοµέτρων την ώρα, το ύψος του προστίµου εκτοξεύεται στα 400 ευρώ.

dikaiologitika.gr
Author:

You May Also Like

Αρέσει σε %d bloggers: