Θύελλα
Συγγραφέας: Τζέιμς Ελρόι
Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Ο κορυφαίος στυλίστας του Αμερικανικού Αστυνομικού μυθιστορήματος συνεχίζει τη χαρτογράφηση της διαφθοράς και της εξουσίας, χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία σαν όχημα για την εξερεύνηση του συλλογικού τραύματος.
Ιανουάριος 1942.
Καθώς το Λος Άντζελες παραπαίει μετά το σοκ του Περλ Χάρμπορ, οι Ιάπωνες κάτοικοι της πόλης συλλαμβάνονται και φυλακίζονται. Κατά τη διάρκεια μιας σφοδρής καταιγίδας, οι χείμαρροι ξεθάβουν ένα πτώμα στο Πάρκο Γκρίφιθ. Οι αστυνομικοί θεωρούν ότι πρόκειται για μια υπόθεση ρουτίνας, αλλά κάνουν λάθος. Είναι το προειδοποιητικό καμπανάκι πριν ακολουθήσει το χάος: φονικές πυρκαγιές, ληστείες χρυσού, ναζί, κομμουνιστές, απατεώνες που εκμεταλλεύονται το φυλετικό μίσος.
Μπλεγμένοι σε αυτή τη δίνη, τρεις άντρες και μία γυναίκα έχουν ραντεβού με την Ιστορία. Ο Έλμερ Τζάκσον είναι ένας διεφθαρμένος αρχιφύλακας του Τμήματος Ηθών, εισπράκτορας βρόμικου χρήματος για λογαριασμό του αρχηγού της Αστυνομίας. Ο Χιντέο Ασίντα είναι ένα σαΐνι του Εγκληματολογικού που υποφέρει από το μένος κατά των Ιαπώνων. Ο Ντάντλεϊ Σμιθ, υπάλληλος της Υπηρεσίας Πληροφοριών του Στρατού, είναι αχαλίνωτος και φασίστας πέρα για πέρα. Η Τζόαν Κόνβιλ, που γεννήθηκε αχαλίνωτη, είναι καθαιρεμένη υποπλοίαρχος του Ναυτικού και πολεμοκάπηλη έως το μεδούλι.
Η Θύελλα αποτελεί συνέχεια του Perfidia, το οποίο εγκαινίασε τη Δεύτερη Τετραλογία τού Λος Άντζελες που τοποθετείται χρονικά στον B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε αυτή, ο Ελρόι χρησιμοποιεί χαρακτήρες από την πρώτη Τετραλογία και από την Τριλογία (οι οποίες διαδραματίζονται την περίοδο 1946-1972).
O Τζέιμς Ελρόι γεννήθηκε το 1948 στο Λος Άντζελες, όπου και ζει. Είναι ο συγγραφέας τής Τετραλογίας του Λος Άντζελες –Η Μαύρη Ντά-λια, Το Μεγάλο Πουθενά, Λος Άντζελες Εμπι-στευτικό και Λευκή Τζαζ– και της Τριλογίας τού Αμερικανικού Υποκόσμου –Αμερικανικό τα-μπλόιντ, Αμερικανικό ταξίδι θανάτου και Το αίμα δεν σταματάει ποτέ. Τα έργα του έγιναν διεθνή best seller, δύο εξ αυτών μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες (Η Μαύρη Ντάλια και Λος Άντζελες Εμπιστευτικό), ενώ απέσπασαν πολλές διακρίσεις. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση www.jamesellroy.net
Ερωτευμένος Σωκράτης
Συγγραφέας: ΑΡΜΑΝ ΝΤ’ ΑΝΓΚΟΥΡ
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Όλοι γνωρίζουμε τον Σωκράτη, τον φιλόσοφο που θεμελίωσε τη δυτική σκέψη και του οποίου η θανατική καταδίκη σήμανε το τέλος του αθηναϊκού Χρυσού Αιώνα. Η εικόνα μας γι’ αυτόν προέρχεται κυρίως από τον Πλάτωνα και τον Ξενοφώντα – άνδρες που τον συναναστράφηκαν όταν πια ήταν πενηντάρης και γνωστή φυσιογνωμία της Αθήνας.
Στην καρδιά της ιστορίας του, όμως, υπάρχει ένα μυστήριο: Τι έκανε τον νεαρό Σωκράτη φιλόσοφο; Τι τον οδήγησε να αναζητήσει με τόση επιμονή, θυσιάζοντας την κοινωνική αποδοχή και στο τέλος την ίδια τη ζωή του, έναν νέο τρόπο σκέψης και σύλληψης της ανθρώπινης ύπαρξης;
Σε αυτή την ανατρεπτική βιογραφία, ο Αρμάν ντ’Ανγκούρ διερευνά τα πάθη και τα κίνητρα του νεαρού Σωκράτη, καταδεικνύοντας πώς ο έρωτας τον διαμόρφωσε στον φιλόσοφο που προοριζόταν να γίνει. Σκιαγραφεί έναν Σωκράτη που δεν έχουμε ξαναδεί: ηρωικό πολεμιστή, αθλητικό παλαιστή και χορευτή – και παθιασμένο εραστή. Και αποκαλύπτει ποια ήταν η γυναίκα που ο ίδιος ισχυριζόταν ότι τον ενέπνευσε να αναπτύξει τις ιδέες που αιχμαλωτίζουν τη σκέψη μας εδώ και 2.500 χρόνια.
Ο Αρμάν ντ’ Ανγκούρ είναι Βρετανός ακαδημαϊκός και τσελίστας, καθηγητής κλασικών σπουδών στο Jesus College της Οξφόρδης από το 2000. Έχει κάνει έρευνα και δημοσιεύσεις σε πολλούς τομείς των αρχαιοελληνικών σπουδών, όπως η μουσική, η ποίηση και ο νεοτερισμός στην αρχαία Ελλάδα, θέμα της μονογραφίας του The Greeks and the New: Novelty in Ancient Greek Imagination and Experience . Έχει μελετήσει ιδιαίτερα την αρχαία ελληνική μουσική με υποτροφία της Βρετανικής Ακαδημίας και έχει εκδώσει μαζί με τον Τομ Φίλιπς το έργο Music, TextandCultureinAncientGreece.
Η ξένη του 1854
Συγγραφέας: Λυκούδης Εμμανουήλ
Εκδόσεις: Πατάκη
1854: Μια επιδημία χολέρας ξεσπά στην Αθήνα και στον Πειραιά και σπέρνει τον πανικό και τον θάνατο στους δύστυχους κατοίκους της πρωτεύουσας. Το σύντομο αυτό αφήγημα, που στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα, αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα της γραφής του Εμμανουήλ Λυκούδη (1849-1925). Περιγράφει με δραματικό τρόπο την κατάσταση στην Αθήνα κατά τη διάρκεια της επιδημίας, που κατά τους ιστορικούς μεταδόθηκε από τα ξένα στρατεύματα.
«Δυστυχισμένη θεοκατάρατη χρονιά. Ποιος θα λησμονήση τι κακά έσυρε μαζί της; Είναι κάτι χρόνοι, όπου τραβούν οπίσω τους τα βάσανα, τις συμφορές, αλυσίδα βαρειά, ατέλειωτη αλυσίδα που σέρνεται στα στήθια.
… Πώς μας ήρθε λοιπόν η θεοκατάρατη Ξένη; Πολλά λένε. Αλλά περισσότερο επιστεύθηκε πως μπήκε κρυφά επιβάτης και κρύφτηκε κάτω βαθειά, στο μπαλαούρο, μέσα σε μια καμαρωμένη φρεγάδα, χυτή, χαριτωμένη, που ήρχουνταν στον Πειραιά φορτωμένη στρατό για την Κριμαία.»
Εμμανουήλ Λυκούδης (1849-1925). Ο Εμμανουήλ Λυκούδης γεννήθηκε στο Ναύπλιο, γιος του κερκυραίου Στυλιανού Λυκούδη και της Μαρίας το γένος Κυδωνάκη-Καλλέργη. Είχε έναν αδερφό τον Πέτρο, μετέπειτα αξιωματικό του μηχανικού και εφευρέτη του λυόμενου πολυβόλου. Μαθήτευσε σε σχολεία της Χαλκίδας και του Πειραιά και σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου αναγορεύτηκε διδάκτωρ (1872). Ακολούθησε το δικαστικό κλάδο και υπηρέτησε διαδοχικά στην Ερμούπολη, την Άμφισσα και τέλος στο εφετείο Αθηνών, ενώ υπήρξε επίσης κρατικός νομικός σύμβουλος από το 1896 ως το 1905. Μετά την παραίτησή του από το δημόσιο τομέα άσκησε τη δικηγορία ως το 1917, ενώ διατήρησε ως το τέλος της ζωής του τη θέση του νομικού συμβούλου της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Στο χώρο της πολιτικής ήταν οπαδός του Χαριλάου Τρικούπη, μετά από πρόταση του οποίου το 1890 πήρε μέρος στη σύνταξη του σερβικού εκλογικού συστήματος με βάση την ελληνική αντίστοιχη νομοθεσία. Πραγματοποίησε οικονομικές και νομικές μελέτες και ήταν μέλος και πρόεδρος (το 1875) του φιλολογικού συλλόγου Παρνασσός. Ως αρθρογράφος και επιφυλλιδογράφος συνεργάστηκε κατά την τελευταία δεκαετία του προηγούμενου αιώνα με τα αθηναϊκά περιοδικά Εθνικόν Ημερολόγιον του Κ.Φ.Σκόκου, Εστία, Εθνική Αγωγή, το ημερολόγιο του Γεωργίου Δροσίνη Νέα Ελλάς, τις εφημερίδες Άστυ, Ακρόπολις και Εστία, ενώ τις δύο πρώτες δεκαετίες του αιώνα μας δημοσίευσε κείμενά του στα Παναθήναια, το Περιοδικόν μας, το Νουμά, την Εθνική Ζωή, τη Νέα Τέχνη, τις εφημερίδες Αθήναι και Σημαία (Πειραιά), το Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος. Στα ίδια έντυπα βρίσκεται δημοσιευμένο και το μεγαλύτερο μέρος του αφηγηματικού του έργου, μέρος του οποίου αποφάσισε να εκδώσει κατά τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του. Τιμήθηκε με το Εθνικόν Αριστείον των Γραμμάτων και των Τεχνών (1823). Παντρεύτηκε τη Δήμητρα Μπάλτση, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά. Πέθανε στην Αθήνα από αρρώστια του ουροποιητικού συστήματος, η οποία τον ταλαιπώρησε αρκετά χρόνια. Ο Εμμανουήλ Λυκούδης ανήκει στους έλληνες πεζογράφους της λεγόμενης λογοτεχνικής γενιάς του 1880. Στο θέμα της γλώσσας η στάση του ήταν μετριοπαθής· άφησε κείμενα στη δημοτική, στην καθαρεύουσα, ενώ στο τέλος της ζωής του διατύπωσε τη θεωρητική του προτίμηση προς τη σε μικτή γλώσσα (καθαρεύουσα στα αφηγηματικά μέρη, καθομιλουμένη στα διαλογικά). Το έργο του κινείται στα ευρύτερα πλαίσια της ελληνικής ηθογραφικής παραγωγής, με τη διαφορά πως τοποθετεί τη δράση των έργων του σε αστικό περιβάλλον. Χαρακτηριστική στο έργο του είναι η κυριαρχία των ανθρωπιστικών αισθημάτων, της συμπάθειας του συγγραφέα προς τους ήρωές του και του πεσιμιστικού πνεύματος, που αγγίζει κάποτε τα όρια του μελοδραματισμού, αποδυναμώνοντας κάποιες υπαρκτές νύξεις κοινωνικής κριτικής. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Εμμανουήλ Λυκούδη βλ. Αθήνη Στέση, “Εμμανουήλ Σ. Λυκούδης”, στο “Η παλαιότερη πεζογραφία μας· από τις αρχές της ως τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο”, τ. Ζ΄ (1880-1900), Αθήνα, Σοκόλης, 1997, Β[ελλιανίτης] Θ[εόδωρος], “Λυκούδης Εμμανουήλ Σ.”, στη “Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια”, τ. 16, Αθήνα, Πυρσός, 1931, Δημήτρης Γιάκος, “Λυκούδης Εμμανουήλ”, στη “Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας”, τ. 9, Αθήνα, Χάρη Πάτση, χ.χ. και Βίκυ Καλαντζοπούλου, “Λυκούδης Εμμανουήλ”, στο “Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό”, τ. 5, Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1986.
Πανδημία
Συγγραφέας: Ντάνιελ Κάλα
Εκδόσεις: Λιβάνης
ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Ένα σενάριο τόσο τρομακτικό, που θα μπορούσε να είναι αληθινό
Το ξέσπασμα μιας πανδημίας
Σε μια απομακρυσμένη γωνιά της Κίνας, ένας αγρότης και η οικογένειά του μοιράζονται το πόσιμο νερό, αλλά και το υποτυπώδες αποχετευτικό σύστημα, με τα ζώα τους, κοτόπουλα, πάπιες, χοίρους, πρόβατα. Οι ιοί των ζώων συναντούν αυτούς των ανθρώπων και μεταλλάσσονται πριν εξαπλωθούν, προκαλώντας πανδημία…
Ο Δρ. Nόα Xαλντέιν, της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, γνωρίζει ότι η ανθρωπότητα δεν είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει ένα νέο δολοφόνο ανάλογο της μεγάλης πανδημίας γρίπης του 1919, που σκότωσε περισσότερα από είκοσι εκατομμύρια ανθρώπους σε λιγότερο από τέσσερις μήνες.
Έτσι, όταν ένα μυστηριώδες νέο στέλεχος ιού αναφέρεται στην Επαρχία Κανσού της Κίνας, η ΠΟΥ στέλνει αμέσως μια ομάδα επιστημόνων για να το ερευνήσει. Ο Xαλντέιν και οι συνάδελφοί του σύντομα ανακαλύπτουν
ότι η νέα ασθένεια είναι πολύ πιο θανατηφόρα από το SARS, σκοτώνοντας ένα στα τέσσερα θύματα, ανεξαρτήτως ηλικίας ή κατάστασης της υγείας τους. Αλλά ακόμα και όταν η ΠΟΥ προσπαθεί να συγκρατήσει το ξέσπασμα, η ασθένεια έχει ήδη εξαπλωθεί στο Χονγκ Κονγκ, στο Λονδίνο, σε πολλές άλλες πόλεις της Ευρώπης,
ακόμη και στην Αμερική. Σε μια εποχή που ολόκληρος ο κόσμος συνδέεται αεροπορικώς, ένας νέος φονικός ιός μπορεί να ταξιδέψει πολύ πιο γρήγορα από τη γρίπη του 1919.
Ειδικά όταν κάποιος τον διασπείρει εσκεμμένα…
Ο Δρ. Ντάνιελ Κάλα γεννήθηκε και διαμένει στο Βανκούβερ του Καναδά. Σπούδασε μαθηματικά και ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας. Εργάζεται ως γιατρός στα Επείγοντα Περιστατικά. Το 2003 ο Κάλα ηγήθηκε μιας επιστημονικής ομάδας για την παρακολούθηση και την αντιμετώπιση των περιστατικών SARS. Αποτέλεσμα αυτών των εμπειριών ήταν η συγγραφή του βιβλίου Πανδημία. Έχει γράψει επίσης τα βιβλία Resistance (2006), Rage Therapy (2006), Blood Lies (2007), Cold Plague (2008),
Of Flesh and Blood (2010), The Far Side of the Sky (2011), Rising Sun, Falling Shadow (2013), Nightfall Over Shanghai (2015) και We All Fall Down (2019), οι πωλήσεις των οποίων έχουν ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο αντίτυπα και έχουν μεταφραστεί σε 10 γλώσσες. Τα έργα του Πανδημία και Resistance πρόκειται να μεταφερθούν στον κινηματογράφο.Είναι παντρεμένος και έχει δύο κόρες.