Αναβάθμιση στην ιατρική εκπαίδευση

Το Υπουργείο Υγείας έχει δρομολογήσει, μετά από εισηγήσεις της Επιτροπής Εκπαίδευσης και της Ολομέλειας του ΚΕΣΥ, μια σοβαρή αναβάθμιση στην ιατρική εκπαίδευση, ιδιαίτερα των ειδικευόμενων γιατρών. Συγκροτήθηκαν 14μελείς επιστημονικές ομάδες εργασίας ανά ειδικότητα και εξειδίκευση που έχουν εκπονήσει ενιαίο πρόγραμμα εκπαίδευσης για κάθε ειδικότητα, ειδικό βιβλίο (log book) για την καταγραφή των δεξιοτήτων που πρέπει να αποκτά κάθε γιατρός στη διάρκεια της εκπαίδευσης του (αριθμός χειρουργείων, κλινικών ή εργαστηριακών πράξεων κλπ). Οι ομάδες αυτές  έχουν επίσης αξιολογήσει την επάρκεια και τη δυνατότητα των Κέντρων Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτών σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας να χορηγούν ειδικότητα, για πόσο χρόνο και για ποιο αριθμό ειδικευομένων, έχουν προτείνει τις προϋποθέσεις αξιόπιστης εκπαίδευσης των νέων γιατρών. Ταυτόχρονα έχει τροποποιηθεί η διάρκεια και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης σε αρκετές ειδικότητες, όπως η παιδιατρική και η γενική-οικογενειακή ιατρική που έγιναν 5ετούς διάρκειας, ενώ για 1η φορά καθιερώθηκαν  σύγχρονες εξειδικεύσεις όπως η Επείγουσα Ιατρική, η Κλινική Φαρμακολογία, η Ιατρική Γενετική, η Νοσοκομειακή Οδοντιατρική κλπ. Η συνολική αυτή παρέμβαση συνοδεύεται και με μια σημαντική αλλαγή στη διαδικασία των εξετάσεων για την απόκτηση του τίτλου ειδικότητας. Καθιερώνονται πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις (γραπτές και προφορικές) που διενεργούνται 4 φορές το χρόνο σε 2 εξεταστικά κέντρα (Αθήνα- Θεσσαλονίκη), από τριμελείς επιτροπές που έχουν μονοετή θητεία (1 πανεπιστημιακός γιατρός και 2 Διευθυντές ΕΣΥ ), ενώ έχει προβλεφθεί ειδική αποζημίωση για την μετακίνηση των εξεταζομένων που ζουν και εκπαιδεύονται σε νοσοκομεία της περιφέρειας. Με τον τρόπο αυτό μετασχηματίζεται ριζικά το σημερινό σύστημα εξετάσεων και ενισχύεται η διαφάνεια, η ομογενοποίηση των θεμάτων  και η αντικειμενική αξιολόγηση των ειδικευόμενων γιατρών, χωρίς τις γνωστές εξαρτήσεις και τους μηχανισμούς εξουσίας που δημιουργούσε το προηγούμενο μοντέλο.

Παρά όλη αυτή την προφανή αναδιοργάνωση και αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη διάρκεια της ειδικότητας, η κριτική  από τους συνδικαλιστικούς φορείς των γιατρών έχει επικεντρωθεί στη διάταξη του ν.4600/2019 που προβλέπει βαθμό επιτυχίας (άριστα- λίαν καλώς-καλώς) ο οποίος θα αναγράφεται στον τίτλο της ειδικότητας. Προφανώς υπάρχουν επιχειρήματα υπέρ και κατά αυτής της ρύθμισης τα οποία το Υπουργείο Υγείας ακούει και σταθμίζει. Προφανώς επίσης  δεν θεωρούμε ότι οι εξετάσεις και ο βαθμός τους είναι το μείζον πρόβλημα της ιατρικής εκπαίδευσης, αλλά αντίθετα είναι η καλή στελέχωση και λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων και η καθολική τήρηση του εκπαιδευτικού προγράμματος κάθε ειδικότητας. Για την αποφυγή λοιπόν οποιωνδήποτε παρερμηνειών για τις προθέσεις και τους στόχους του Υπουργείου Υγείας, δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι στις προσεχείς πανελλαδικές εξετάσεις που προγραμματίζεται να ξεκινήσουν από το 2ο εξάμηνο του 2019 δεν θα υπάρξει βαθμός στον τίτλο της ειδικότητας. Το υπουργείο Υγείας θα επανεξετάσει νομοθετικά το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ρύθμισης η οποία σε κάθε περίπτωση  δεν θα αφορά τους ειδικευόμενους γιατρούς που εκπαιδεύονται σήμερα με το προηγούμενο πλαίσιο (που ξεκίνησαν δηλαδή την ειδικότητα πριν από την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης Γ5α/Γ.Π.οικ.64843/2018 για τις ειδικότητες) .

You May Also Like

Αρέσει σε %d bloggers: