Ακολουθήστε μας στο VIBER για να λαμβάνετε σε πραγματικό χρόνο τις αναρτήσεις μας.

https://invite.viber.com/?g2=AQAhvsW7isOUdlCEkVCqv7YorRka1dt%2FMmmYsdlj%2BHNRIl0RiuqqmD4CiLD5s2SY

Όποτε θέλετε μπορείτε να αποχωρίσετε (αν και δεν το θέλουμε).

Άρθρο: Τι είναι και τι δεν είναι ο νέος οδικός άξονας «ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ»

Άρθρο: Τι είναι και τι δεν είναι ο νέος οδικός άξονας «ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ»

Του Γιώργου Ζάψα,

(περιφερειακός Σύμβουλος -Επικεφαλής παράταξης ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ)

40 ημέρες από τα εγκαίνια της Ιόνιας οδού, του συνόλου του οδικού άξονα Ιωάννινα – Αντίρριο, είναι ασφαλής χρόνος για τα πρώτα συμπεράσματα.

Η Ιόνια οδός είναι μια πραγματικότητα. Ένα έργο με πολλαπλά οφέλη και προεκτάσεις σε μια ευρεία γκάμα παραγωγικών δραστηριοτήτων και αναμφίβολα θα επηρεάσει θετικά την τοπική και εθνική οικονομία.

Είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που συμβάλει στην άρση της απομόνωσης της Ηπείρου – φτάνεις σε 4 ώρες με ασφάλεια στην Αθήνα από τα Γιάννενα.

Συνδέει τα μεγάλα αστικά κέντρα της Δυτικής Ελλάδας: Γιάννενα, Άρτα, Μεσολόγγι και Πάτρα και θα ακολουθήσουν το Αγρίνιο (είσοδος Αγρινίου), η Πρέβεζα με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτίου – Αμβρακίας και την κατασκευή της συνδετήριας οδού Πρέβεζας – Φιλιππιάδας και η Ηγουμενίτσα με την ολοκλήρωση της παραλιακής Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας.

Εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες ασφαλούς κίνησης των πολιτών και την διακίνηση αγαθών και εμπορευμάτων.

Ταξιδεύουμε χωρίς τον κίνδυνο απρόοπτων και ατυχημάτων που οφείλονταν στα χαρακτηριστικά της παλαιάς εθνικής οδού, με την κακή κατάσταση του οδοστρώματος, τη ροή της κίνησης των οχημάτων (ατελείωτες ουρές) και άλλων καταστάσεων που ήταν ο κανόνας τα προηγούμενα χρόνια.

Ικανοποιεί «εν μέρει»  το αίσθημα των πολιτών της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας ότι μετέχουν ισότιμα στο εθνικό γίγνεσθαι, ερχόμενοι πλησιέστερα στα κέντρα λήψης των αποφάσεων κι ας εξακολουθούμε να μην ανιχνεύουμε τραίνο και φυσικό αέριο στον ορίζοντα της περιφέρειας μας.

Η συμπλήρωση της με το τμήμα Γιάννενα – Κακαβιά θα εξυπηρετήσει διαπεριφερειακούς και εθνικούς σκοπούς γι αυτό και πρέπει να επισπευστούν οι μελέτες του έργου και η εξασφάλιση χρηματοδότησης του.

(Όμως) Η Ιόνια οδός ΔΕΝ είναι Εγνατία!

Η ομοιότητα της με την Εγνατία οδό  εξαντλείται στο πλάτος του οδοστρώματος και στις δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κλάδο! Τα υπόλοιπα γεωμετρικά & τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως οι κλίσεις & η χάραξη της και τα περιβαλλοντικά, απέχουν εμφανώς και δυστυχώς από εκείνα της Εγνατίας.

Για παράδειγμα στο τμήμα της Εγνατίας οδού από την Ηγουμενίτσα μέχρι το Μέτσοβο κατασκευάστηκαν 28 δίδυμες σήραγγες, πλην αυτής του Δρίσκου (Λορ.Μαβίλη) και εκείνων του Ανήλιου και του Μετσόβου, ενώ από το Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα μετράμε τη σήραγγα της Κλόκοβας και τρεις με τέσσερις ακόμα. Αμέτρητες γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις στην Εγνατία, ελάχιστες στην Ιόνια οδό. Αποφεύγουμε τη σύγκριση με την «Ολυμπία οδό» και τον «ΜΟΡΕΑ» για ευνόητους λόγους.
Το γεγονός έχει την εξήγηση του και η απάντηση βρίσκεται στις συνεχείς αλλαγές των περιβαλλοντικών όρων και στις επαναδιαπραγματεύσεις της κυβέρνησης-ων με τις τράπεζες και τους κατασκευαστές. Ήταν προφανές και αποδείχτηκε ότι η επαναδιαπραγμάτευση γίνονταν για τη μείωση του οικονομικού αντικειμένου που ευθέως είχε αντίκτυπο στη μείωση του τεχνικού αντικειμένου και στην υποβάθμιση του δρόμου από άξονα ευρωπαϊκών προδιαγραφών σε κάτι μεταξύ σύγχρονου αυτ/δρομου και  εθνικής οδού ελληνικής version. Η σύγκριση δεν γίνεται για να αδικήσει αυτό που είναι η Ιόνια οδός και δεν αλλάζει, αλλά για να ειπωθεί η αλήθεια, να αποφευχθούν (τα ίδια) λάθη με άλλους υπό κατασκευή οδικούς άξονες, όπως ο Ε65 και για να υπάρξουν διορθωτικές παρεμβάσεις από το Υπουργείο, όπου αυτό είναι δυνατό!

Ναι, μπορούν να διορθωθούν λάθη και να αποκατασταθούν παραλήψεις με συμπληρωματικές εργασίες. Πρώτα όμως, να παραδεχθούμε ότι έγιναν λάθη και στη βιασύνη που μας επέβαλαν οι χρονικές δεσμεύσεις έναντι των κοινοτικών ταμείων και της Ε.Ε. παραλάβαμε ένα ελλειμματικό έργο. Ειδικά στα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Ο Δήμος Δωδώνης διεκδικεί τώρα αντιπλημμυρικά έργα που αγνοήθηκαν στη φάση της κατασκευής. Προηγήθηκαν τα προβλήματα στην Αμπελιά. Μια σειρά επιλογών με κριτήριο το οικονομικό κόστος αναδεικνύει λάθη που θα μετρήσουν και θα δυσκολέψουν την καθημερινότητα των κατοίκων, από όπου διέρχεται η Ι.Ο. Η επιλογή της ορεινής χάραξης στο Μενίδι πάσχει. Ο κόμβος Μενιδίου, ή όπως αλλιώς τον πούμε, αδικεί αυτόν τον προορισμό και τους ανθρώπους που επένδυσαν εκεί. Δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός για να αντιληφθείς ότι τα πράγματα έγιναν έτσι για την εξοικονόμηση πόρων. Όμοια, η τροποποίηση της αρχικής χάραξης «παράκαμψη Φιλιππιάδας», μέσω Παντάνασσας κ.ο.κ. Έγινε κατάχρηση στην απόληψη αδρανών. Ξεγυμνώθηκαν περιοχές στην Αμφιλοχία, στον Γοργόμυλο, στα Πέντε Πηγάδια και αλλού, χωρίς να συνοδευτεί η αγορά αδρανών από τα απαραίτητα τεχνικά αποκατάστασης. Ο Αμμότοπος διέσωσε την τελευταία στιγμή το νεκροταφείο του χωριού. Στα Πέντε Πηγάδια, η μοναδική εκκλησία του χωριού, ο Άγιος Θεόδωρος αποκόπηκε από την συνέχεια του οικισμού, χωρίς να γίνει μια γέφυρα ή μια άνω διάβαση. Η κάτω διάβαση που έγινε είναι απομακρυσμένη και δεν εξυπηρετεί. Είναι αμαρτία έναντι των νεκρών που κείτονται στον περίβολο της. Επείγει να δοθεί τεχνική λύση για να επικοινωνήσει το χωριό με την εκκλησία! Πόση αξία έχει μια ακόμα γέφυρα; Ξεγέλασαν τον κόσμο με «πέντε τσιμεντοπασσάλους» ή «δέκα σιδερόβεργες» και «δυο κουλούρες συρματόπλεγμα», για να μη διαμαρτυρηθούν. Αυτά είναι γνωστά, λέγονται στα καφενεία τι πήρε ο καθένας. Οι θεσμικοί φορείς, όπως η Περιφέρεια, απουσίασαν. Οι Δήμοι όντας σε άμυνα, λόγο της οικονομικής κατάστασης δέχτηκαν για αντίδωρο χαλικοστρώσεις! Τι να λέμε τώρα. Το χειρότερο, σε μια απόσταση 60 χιλιομέτρων, από Φιλιππιάδα μέχρι τα Γιάννενα, δεν υπήρξε πρόνοια σύνδεσης της Ιόνιας οδού με την υφιστάμενη εθνική οδό. 20 χωριά αποκόπτονται στην τύχη τους. Ο Α/Κ Γοργομύλου ακυρώνεται αφού δεν υπάρχει σύνδεση με την εθνική οδό Ιωαννίνων – Άρτας. Για να το πούμε απλά, δεν κατεβαίνει λεωφορείο ή φορτηγό στον Δρυμώνα και στα χωριά του κάμπου (Κερασώνας, Παναγιά, Κλεισούρα κ.α.). Απαιτείται νέα χάραξη συνδετήριας οδού. Μια λύση θα ήταν να υπάρξει μια έξοδος και μια είσοδος στη γέφυρα Γυμνοτόπου, δυτικά ή ένας παράπλευρος από τον Α/Κ Γοργομύλου μέχρι τη γέφυρα Γυμνοτόπου. Ούτε το ένα έγινε ούτε το άλλο. Γίνεται και τώρα, αλλά θέλει πολιτική απόφαση.
Η υφιστάμενη εθνική οδός Ιωαννίνων – Αθηνών εγκαταλείφτηκε στην τύχη της. Η 7η επαρχιακή οδός καταστράφηκε από την χρήση των βαρέων οχημάτων της κατασκευάστριας εταιρείας. Τα λίγα μπαλώματα που έκανε η εταιρεία ήταν για τα μάτια και για να αποφύγει την ολική αποκατάσταση του δρόμου. Πρέπει να το διεκδικήσουμε.

Αυτά και άλλα πολλά είναι που θα μας οδηγήσουν να επανέλθουμε με αναφορά στις εθνικές και ευρωπαϊκές Αρχές, εάν το Υπουργείο δεν θεραπεύσει με έργα τα λάθη και τις παραλήψεις του κατασκευαστή και της επίβλεψης, έστω κι αν έγινε η παραλαβή του έργου από τον Πρωθυπουργό στις 5 Σεπτέμβρη.

16/10/2017

Γιώργος Ζάψας, περιφερειακός Σύμβουλος

Επικεφαλής παράταξης ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ

Υ.Γ. 1. Η ανάπτυξη δεν είναι δεδομένη εάν δεν γίνουν σωστά τα έργα υποδομής και δεν συνοδευτούν από άλλα που θα αφορούν αναπτυξιακές μελέτες στις περιοχές που αποκλείονται από την πραγματικότητα των νέων οδικών αξόνων, όπως η περίπτωση της Ιόνιας οδού που αποκλείει την περιοχή από τη Φιλιππιάδα μέχρι τις πηγές Λούρου (Τέροβο).

  1. Παρέλκει η αναφορά στην πολιτική των διοδίων, μετωπικών και πλευρικών.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.